Susidūrus su finansiniais sunkumais bent iš dalies situaciją gali pagerinti papildomos pajamos, tačiau paprastesnis būdas – peržiūrėti, kur išleidžiate pinigus. Gali būti, kad užteks susidaryti geresnį asmeninį biudžetą.
„Biudžeto sudarymas gali pasirodyti bauginantis, nes gali kelti stresą ir atrodyti ribojantis, tačiau jis padeda suprasti, kur ir kaip išleidžiate pinigus“, – CNBC cituoja Billy Hensley, Nacionalinio finansinio švietimo fondo prezidentą ir generalinį direktorių.
Kad susidarytumėte realų vaizdą apie gaunamus ir išleidžiamus pinigus, pirmas žingsnis – peržiūrėti pastarųjų 3 mėn. išlaidas.
„Pradžioje visada reikia įvertinti savo dabartinę padėtį“, – akcentuoja Donas Edlinas, sertifikuotas finansų planuotojas.
Jis pastebi, kad dauguma per daug optimistiškai vertina savo biudžetą ir užsibrėžia per didelius tikslus: „Tad, jei neskyrėte laiko išlaidoms peržiūrėti, jūsų biudžetas bus neteisingas, o tai iš karto sukels neigiamą jausmą ir vargu, ar jo laikysitės toliau.“
CNBC pateikia 5 metodus, kurie padės pagerinti biudžetą.
1. Skaičiuoklė arba tiesiog rašiklis ir popierius
Susikurti biudžetą galima naudojantis nemokamomis skaičiuoklėmis internete (tarkime, „Excel“) arba pasidaryti T formos diagramą ant popieriaus. Užpildykite skaičiuoklės stulpelius arba popieriaus lapo viduryje nubrėžkite liniją, kairėje pusėje surašykite visus savo pajamų šaltinius, o dešinėje – įsipareigojimus arba būtinąsias išlaidas (nuoma, paskolos, kt.), už ką privalome mokėti kas mėnesį.
Apie tai, kad savo asmeninių finansų valymui naudoja „Excel“, „Mano pinigams“ visai neseniai pasakojo Vilius Oškeliūnas, gerovės valdytojas ir partneris daugiašeimiame biure „Gerovės valdymas“.
2. Biudžeto valdymo programėlės
Taip pat yra daugybė mokamų ir nemokamų biudžeto programėlių, pavyzdžiui, „You Need A Budget“ (YNAB), „Goodbudget“, kurios susietos su jūsų banko sąskaita, todėl gali automatiškai sekti išlaidas, jas suskaidyti į skirtingas kategorijas, kad matytumėte, kur nukeliauja pinigai.
Indrė Rutkauskienė, asmeninių finansų ekspertė, „Synergy finance“ ryšių su investuotojais partnerė, dalijosi, kad naudoja programėlę „Bilance“.
3. Vokų metodas
Ši strategija dar vadinama grynųjų pinigų kišimu (angl. cash stuffing). Pagal ją, reikia išsigryninti pinigus, o tada juos išskaidyti į skirtingoms išlaidų kategorijoms skirtus vokus.
4. 50/30/20 taisyklė
Tai dar vienas labai populiarus biudžeto sudarymo būdas. Kaip „Mano pinigams“ aiškino Irena Danilevičienė, Vilniaus kolegijos Apskaitos katedros vedėja, docentė, ji universali ir nepriklauso žmogaus nuo amžiaus, gaunamų pajamų ar kitų veiksnių.
Laikantis jos, 50% gaunamų pajamų reikėtų skirti būtiniausioms išlaidoms (būstui, maistui, transportui ir kt.), 30% – kintamoms (dažnai iš anksto nesuplanuotoms) išlaidoms (laisvalaikiui, kelionėms ir kt.), 20% – taupymui ir investavimui. Tiesa, jei tam tikrame gyvenimo etape taip paskirstyti pajamų nepavyksta, galima būti lankstesniems ir, tarkime, tapymui ir investavimui skirti 10%, 60% – būtiniausioms išlaidoms, 30% – kintamoms.
5. Atvirkštinis biudžeto sudarymas
Šio metodo principas – pirmiausia dalį gautų mėnesinių pajamų nukreipti taupymui, o kas lieka, leisti.
Taupyti rekomenduojama specialiose sąskaitose, skirtose skirtingiems tikslams kaip finansinė pagalvė, pensijai, studijoms ir pan. pasiekti. Šias lėšas galima laikyti taupomosiose sąskaitose, kurios yra lanksčios, o už ten gulimus pinigus mokamos palūkanos. Tokias siūlo ir bankai, ir kredito unijos.
Iš atsiskaitomosios sąskaitos mokėkite už būtinąsias išlaidas, t.y. nuomą, maistą ir kt.
Būti lankstiems
Ekspertai pataria, prieš išsirenkant vieną strategiją išsibandyti kelias.
Be to, nėra vienos taisyklės, kaip sudaryti biudžetą, kad ši tiktų visiems, kadangi skiriasi žmonių pajamos ir galimybės. Be to, einant laikui keičiasi ir gyvenimo aplinkybės, todėl svarbu bent kartą per metus biudžetą peržiūrėti ir, jei reikia, atlikti pakitimus.
[infogram id="06ed81fb-0193-4b43-be53-2daaf949bb97" prefix="ZJC" format="interactive" title="3 svarbiausios asmeninio biudžeto taisyklės"]
Jei jūsų ir jūsų partnerio biudžetas bendras, aptarkite savo prioritetus ir tikslus. Reguliarus bendravimas gali padėti biudžetą išlaikyti teisingame kelyje.
Vienas bendras patarimas, tinkantis visiems, – būti sukaupus 3–6 mėn. būtinųjų išlaidų dydžio finansinį rezervą nenumatytiems atvejams.
TAIP PAT SKAITYKITE:
- Asmeninių finansų valdymas ir investavimas vasarą: rizikos ir galimybės
- Taupymo anatomija: 5-mečio būsto įsigijimo planą pavyko įgyvendinti per 2 m.
- Patirtys ir priemonės, kaip taupyti, kad tai nebūtų kančia
- Atostogų biudžetas: kaip nesusprogdinti
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų?
Parašykite „Mano pinigų“ redaktoriams.